آمار بازدید
امروز:
308
ديروز:
1094
ماه:
33138
سال جاری:
874683
كل:
3708314
تاریخ : چهارشنبه 7 آبان 1399
کد 609

رییس HSE شرکت ملی گاز ایران:

کاهش 80 درصدی فوت یا مسمومیت ناشی از استنشاق منواکسید کربن با نصب صحیح دودکش ها

مهم‌ترین دغدغه‌ ما، دل نگرانی از حوادث و اتفاقات ناشی از استفاده نادرست از وسایل گازسوز است که بر همین اساس، هر سال هم توصیه‌هایی را در آستانه ورود به فصل سرما برای هم‌وطنان عزیز داریم که این توصیه‌ها در واقع، پیام شرکت ملی گاز ایران برای پیشگیری از حوادث ناگوار در این زمینه است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، غلامرضا بهمن‌نیا، رییس HSE شرکت ملی گاز ایران با بیان این مطلب، اظهار داشت: سال گذشته بیش از ۲ هزار حادثه در مجموعه مشترکین خود داشتیم که از این تعداد، ۳۶۴ مورد آن متأسفانه منجر به فوت شده که مهم‌ترین عامل مرگ و میری که در این آمار خودنمایی می‌کند، فوت بیش از ۲۱۱ نفر از هموطنان‌مان به دلیل گاززدگی با گاز منواکسید کربن است که آن هم به دلیل احتراق ناقص در وسایل گازسوز اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: این آمارها نشان‌دهنده آن است که تمامی جامعه آماری ایران، دست در دست هم باید در قالب مسئولیت اجتماعی، همه هموطنان خود را بیش از پیش در استفاده مناسب از دستگاه‌های گازسوز در منازل، آگاه ساخته و سطح اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و آموزش لازم در این زمینه را افزایش دهیم.

بهمن‌نیا با بیان این که بر اساس این آمارها و تحلیل‌های ارایه‌شده در این زمینه، متوجه شدیم که بیش از ۸۰ درصد از علل این حوادث و فوت این عزیزان مربوط به استفاده نامناسب از دودکش‌هاست، گفت: با کمی دقت در چنین تحلیلی، می‌توان به این نتیجه رسید که به راحتی می‌توان جلوی بیش از ۸۰ درصد این حوادث که بعضاً منجر به فوت می‌شود را فقط با توجهی ویژه به دودکش‌ها در مجموعه تجهیزات گازسوز منازل، گرفت.

رییس HSE شرکت ملی گاز ایران در ادامه، افزود: دقت در نصب اصولی دودکش‌ها بیش از ۲۲ درصد، عدم مسدود بودن مجاری دودکش‌ها بیش از ۱۲ درصد و عدم استفاده از دودکش‌های غیراستاندارد می‌تواند به راحتی بیش از ۱۰ درصد از حوادث این‌چنینی را کاهش دهد.

وی تصریح کرد: البته عوامل دیگری هم در این مساله دخیل هستند، مثلل این که در بسیاری از مکان‌ها یا اصلاً از دودکش استفاده نمی‌شود یا دودکش‌های مدل H کاربردی ندارند یا از بخاری داخل فضاهای محدود استفاده می‌شود که به نظر می‌رسد، این موارد ازجمله اقدامات و فعالیت‌هایی است که مردم می‌توانند آگاهانه جلوی آن‌ها را بگیرند.

بهمن‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود، ایجاد یک فرهنگ خوب ایمنی در منازل را راهکاری مؤثر برای جلوگیری از این حوادث عنوان کرد و گفت: به‌عنوان رییس HSE شرکت ملی گاز ایران، پیام این شرکت در قالب یک مسئولیت اجتماعی و نه یک وظیفه سازمانی را بار دیگر متذکر می‌شوم که یک بازدید ساده یا یک توجه ویژه به وضعیت دودکش‌ها، می‌تواند بیشتر از ۸۰ درصد، احتمال ریسک خطر فوت یا حادثه ناشی از گاززدگی را در منازل کاهش دهد.

وی در پایان، اظهار داشت: برخی از دیگر عوامل مؤثر در زمینه کاهش این حوادث، توجه به دستگاه‌های تهویه در منازل، استفاده از وسایل مناسب برای گرمایش و دقت در نحوه سوخت و احتراق مجموعه وسایل گازسوز داخل خانه است تا به این ترتیب، بتوان از انتشار گاز منواکسید کربن که منجر به مرگی خاموش می‌شود، تا حد امکان جلوگیری کرد.

 

نظرات شما
captcha refresh