آمار بازدید
امروز:
1225
ديروز:
1947
ماه:
46618
سال جاری:
871049
كل:
3910635
تاریخ : چهارشنبه 12 آبان 1400
کد 854

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با حضور در برنامه "صبح بخیر ایران" شبکه یک سیما:

الگوی مصرف گاز در ایران، فاصله زیادی تا استاندارد جهانی مصرف دارد

محاسبه تعرفه مشترکین پرمصرف یا بدمصرف گاز به‌گونه‌ای دیگر اعمال و با افزایش گازبها خواهد بود که به‌زودی اعلام می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران، با بیان این مطلب، اظهار داشت: در بازدید سرزده وزیر نفت از مرکز دیسپچینگ این شرکت و نیز توضیحات ارایه‌شده، قرار شد، مشترکین گاز طبیعی که الگوی مصرف را رعایت نکنند، افزایش گازبها در قبض آن‌ها اعمال و برای آن دسته که سقف الگوی مصرف که از سوی شرکت ملی گاز ایران ابلاغ شده را رعایت کنند، مبلغ گازبها، به نرخ سال گذشته محاسبه شود.

وی در خصوص میزان تولید و مصرف گاز در کشور، توضیح داد: به رغم آن که در حال حاضر، با توجه به اتمام تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها، بالغ بر ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز فرآورش و وارد شبکه سراسری شهری می‌شود، باز هم یک ناترازی انرژی در گاز داریم که این امر نشان می‌دهد، الگوی مصرف درستی در این زمینه نداریم.

جولایی در پاسخ به چرایی افت فشار گاز، با بیان این که هر فاز پارس جنوبی حدود ۵۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند که پس از فرآورش در پالایشگاه‌ها، از طریق خطوط لوله و ایستگاه‌های تقویت فشار به دست مصرف کنندگان می رسد، گفت: زمانی که هوا سرد می‌شود، میزان مصرف گاز افزایش می‌یابد و چون ما موظف به تأمین گاز بخش خانگی در هر صورت، هستیم، فشار گاز کاهش یافته که باید این مساله را با برقراری تعادل میان ایستگاه‌های تقویت فشار و تقلیل فشار موجود در مسیر خطوط لوله، مرتفع سازیم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: از طرفی، با توجه به این که ۸۰ درصد گاز تولیدی در جنوب کشور و بیش از ۷۰ درصد مصرف گاز در نیمه شمالی کشور است و گاز مسیر طولانی ۱۴۰۰، ۱۵۰۰ کیلومتری را باید طی کند، افت فشار در یک بازه زمانی خود را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به این که بخش عمده مشکل مصرف گاز به سیستم ساختمان‌سازی ما برمی‌گردد، توضیح داد: همکاران ما در نظام مهندسی ساختمان باید به گونه‌ای بر ساخت و سازها نظارت داشته باشند که هدررفت کتر صورت پذیرد،چراکه این مساله به شدت بر مصرف بهینه انرژی در منازل مؤثر است.

جولایی مصرف گاز بخش خانگی در زمستان سال گذشته را ۶۵۰ میلیون مترمکعب در روز و رکوردی خارج از عرف اعلام کرد و گفت: این میزان مصرف، در واقع، ۳ یا ۴ برابر مصرف استاندارد جهانی است که نیاز به یک الگوی مصرف درست را الزامی می‌کند.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، آموزش و پرورش و آشنایی کودکان با مصرف بهینه و نیز تبلیغات و فرهنگ‌سازی صدا و سیما را در این زمینه بسیار مهم خواند و تصریح کرد: همه باید بدانند که عدم رعایت الگوی مصرف بهینه، بخش صنعت و تولید کشور را بسیار متضرر می‌کند و ضرر این بخش، مستقیماً بر روی زندگی مردم اثر می‌گذارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: مسلماً برای ما، به‌عنوان فروشنده گاز، بهتر آن است گاز را به صنعت بدهیم تا به منازل، ولی چون خط قرمز ما بخش خانگی است، نمی‌توانیم سرویس‌دهی به این بخش را قطع کنیم، بنابراین اگر همراهی بخش خانگی در مدیریت مصرف نباشد، صنعت ضرر می‌کند و این، به نفع هیچکس نیست.

جولایی در خصوص پیش‌بینی امسال برای فصل سرد، گفت: امسال سرما زودتر شروع شد و مصارف گاز به شدت افزایش یافت؛ یعنی از سه هفته پیش که بارش‌ها شروع شده و همچنان ادامه دارد، یک رشد صد در صدی در مصرف گاز نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته را شاهد بودیم، ضمن این که پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش دو درجه‌ای دما به نسبت سال قبل است.

وی ادامه داد: بر همین اساس، با اتمام تعمیرات اساسی، ظرفیت فرآورش گاز را به حداکثر رسانده و ذخیره‌سازی حدود ۴ میلیارد مترمکعبی در دو مخزن ذخیره‌سازی را نیز انجام داده و برای ورود به فصل سرما، آماده هستیم.

جولایی صادرات به عراق، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان را جزو تعهدات بین‌المللی ایران ذکر کرد و توضیح داد: ما حتی‌الامکان میزان صادرات را کاهش می‌دهیم ولی این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که ما در حال حاضر، به‌عنوان تأمین‌کننده مطمئن گاز در دنیا شناخته‌شده هستیم و در صورتی که از این کار، سر باز بزنیم، عواقب رفتاری ما در بحث بین‌المللی، ما را از زمره تأمین‌کنندگان مطمئن گاز در منطقه خارج می‌سازد.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در پایان، بار دیگر از مردم خواست تا نهایت صرفه‌جویی یا مدیریت مصرف گاز را داشته باشند تا بتوانند زمستان آرام و خوبی را پشت سر بگذارند.  

نظرات شما
captcha refresh