آمار بازدید
امروز:
1158
ديروز:
1947
ماه:
46551
سال جاری:
870982
كل:
3910568
تاریخ : چهارشنبه 12 آبان 1400
کد 855

رییس HSE شرکت ملی گاز ایران در گفت‌ و گو با شبکه سلامت سیما:

کاهش 80 درصدی فوت یا مسمومیت ناشی از استنشاق منواکسید کربن با نصب صحیح دودکش ها

میزان گاززدگی با گاز منواکسید کربن متأسفانه با شروع فصل سرما و نصب ناصحیح تجهیزات گازسوز رو به افزایش است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، غلامرضا بهمن‌نیا، رییس HSE شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با شبکه سلامت سیمای جمهوری اسلامی ایران، با بیان این مطلب، اظهار داشت: ما معمولاً در نیمه دوم سال به علت عدم رعایت مسایل ایمنی با یک‌سری حوادث منجر به فوت روبرو می‌شویم که متأسفانه هر سال هم شاهد افزایش این آمار هستیم.

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۲ هزار حادثه در مجموعه مشترکین خود داشتیم که از این تعداد، متأسفانه 393 مورد آن منجر به فوت شده که مهم‌ترین عامل مرگ و میری که در این آمار خودنمایی می‌کند، فوت 241 نفر از هموطنان‌مان به دلیل گاززدگی با گاز منواکسید کربن، گازی خاموش، بی‌رنگ، بی‌بو و کاملاً خطرناک، می‌باشد که آن هم به دلیل احتراق ناقص در وسایل گازسوز اتفاق افتاده است.

بهمن‌نیا افزود: این آمارها نشان‌دهنده آن است که تمامی جامعه آماری ایران، دست در دست هم باید در قالب مسئولیت اجتماعی، همه هموطنان خود را بیش از پیش در استفاده مناسب از دستگاه‌های گازسوز در منازل، آگاه ساخته و سطح اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و آموزش لازم در این زمینه را افزایش دهیم.

رییس HSE شرکت ملی گاز ایران با بیان این که بر اساس این آمارها و تحلیل‌های ارایه‌شده در این زمینه، متوجه شدیم که بیش از ۸۰ درصد از علل این حوادث و فوت این عزیزان مربوط به استفاده نامناسب از دودکش‌هاست، گفت: با کمی دقت در چنین تحلیلی، می‌توان به این نتیجه رسید که به راحتی می‌توان جلوی بیش از ۸۰ درصد این حوادث که بعضاً منجر به فوت می‌شود را فقط با توجهی ویژه به دودکش‌ها در مجموعه تجهیزات گازسوز منازل، گرفت.

بهمن‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود، ایجاد یک فرهنگ خوب ایمنی در منازل را راهکاری مؤثر برای جلوگیری از این حوادث عنوان کرد و گفت: به‌عنوان رییسHSE  شرکت ملی گاز ایران، پیام این شرکت در قالب یک مسئولیت اجتماعی و نه یک وظیفه سازمانی را بار دیگر متذکر می‌شوم که یک بازدید ساده یا یک توجه ویژه به وضعیت دودکش‌ها، می‌تواند بیشتر از ۸۰ درصد، احتمال ریسک خطر فوت یا حادثه ناشی از گاززدگی را در منازل کاهش دهد.

به گفته وی، استفاده از بست‌های فلزی، شیلنگ استاندارد و لوله‌های بخاری فلزی در نصب بخاری و لوازم گازسوز، جلوگیری از نصب دودکش‌های آکاردئونی و استفاده نکردن از یک شیر گاز برای چند وسیله گازسوز از دیگر نکاتی است که باید به آن‌ها توجه شود.

وی در پایان، اظهار داشت: برخی از دیگر عوامل مؤثر در زمینه کاهش این حوادث، توجه به دستگاه‌های تهویه در منازل، استفاده از وسایل مناسب برای گرمایش و دقت در نحوه سوخت و احتراق مجموعه وسایل گازسوز داخل خانه است تا به این ترتیب، بتوان از انتشار گاز منواکسید کربن که منجر به مرگی خاموش می‌شود، تا حد امکان جلوگیری کرد و سال خوبی را با آمار کمتر مرگ و میر در این زمینه پشت سر گذاشت.

نظرات شما
captcha refresh