آمار بازدید
امروز:
904
ديروز:
1665
ماه:
45093
سال جاری:
868367
كل:
3878149
تاریخ : پنجشنبه 3 تير 1400
کد 783

رئیس‌ جمهوری در مراسم بهره ‌برداری از پروژه های ملی صنعت نفت:

تحول عظیمی در حوزه گازرسانی در کشور انجام شده است

بسیار خوشحالیم که امروز بیش از 95 درصد جمعیت کشور از نعمت گاز بهره‌مند هستند و این آمار در سطح جهان یک آمار بی‌نظیر است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، حسن روحانی، رییس‌جمهوری روز پنجشنبه، سوم تیرماه در هفتاد و پنجمین برنامه پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، در افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت در سراسر کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن بیان مطلب فوق، افزود: امروز شاهد مراسم بهره‌مندی بیش از 2800 روستا و 21 شهر از نعمت گاز بودیم که با احتساب این مهم، به معیار 95 درصد ضریب نفوذ گاز در کشور رسیدیم و این رقم، یک افتخار برای دولت یازدهم و دوازدهم است.

وی ادامه داد: تا سال 92، 14 هزار روستا از نعمت گاز بهره‌مند بودند و امروز این رقم به ۳۵ هزار روستا رسیده که معادل2.5 برابر کار تمام دولت‌های گذشته و حتی رژیم گذشته بوده است.

روحانی با بیان اینکه تحول عظیمی در توسعه گازرسانی در سطح کشور انجام شده، بیان کرد: در آغاز این دولت، ۵۴ درصد روستاها به گاز دسترسی داشتند که این رقم اکنون به ۸۵ درصد و گازرسانی به شهرها به حدود 100 درصد رسیده و به این ترتیب، می‌توانیم بگوییم کار گازرسانی در کشور تقریباً به اتمام رسیده است.

رئیس‌جمهوری با بیان این‌که حقوق ملت ایران در زمینه‌ نفت و گاز بیش از هر زمان دیگری تأمین شده است، خاطرنشان کرد: کشور میدان‌های مشترکی با برخی همسایگان دارد که هم ما و هم کشور همسایه می‌توانیم از آن استفاده کنیم، البته حجم این میدان‌های مشترک محدود است و وقتی همسایه استفاده می‌کند و ما استفاده نمی‌کنیم، در واقع حقوق ملت از بین می‌رود.

وی افزود: در پارس جنوبی بخش اعظم گاز را همسایه خوب ما، قطر استفاده می‌کرد. اما اکنون ما کمی بیشتر از آن‌ها از گاز پارس جنوبی استفاده می‌کنیم. بهره‌برداری از این میدان نسبت به سال 92، حدود ۲.۵ برابر شده است. همچنین بهره‌برداری ما از میدان مشترک با عراق در غرب کارون نسبت به سال ۱۳۹۲، بیش از 5 برابر شده است.

روحانی با بیان این که یکی از مزیت‌های استفاده از گاز، حفظ محیط زیست است، تصریح کرد: در مناطقی که مردم به گاز دسترسی نداشتند، برای امر پخت و پز و گرم نگاه داشتن مسکن خود، از سوخت‌های مایع و منابع طبیعی مانند قطع کردن درختان استفاده می‌کردند که موجب آسیب رساندن جدی به محیط زیست می‌شد، ولی توسعه گازرسانی موجب کاهش آلودگی و حفظ محیط زیست شده است.

به گفته وی، امروز روستاها با گازرسانی، آب‌رسانی و برق‌رسانی از شرایط مناسبی برخوردار شده‌اند؛ بر اساس آمار، تقریباً هر روز ۹ تا ۱۰ روستا گازرسانی می‌شود .

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود، به موضوع خودکفایی در بنزین، گازوئیل و گاز اشاره کرد و گفت: ما درگذشته از واردکنندگان بنزین و گازوئیل بودیم، حتی در موضوع گاز هم این‌گونه بود، به خصوص در فصل زمستان، ولی به حمدالله امروز در موارد اشاره‌شده، نه تنها خودکفا شده‌ایم، بلکه صادرکننده هم هستیم و این یک افتخار بزرگ برای دولت و نظام مقدس جمهور اسلامی ایران است. 

 

وی  اظهار کرد: در خراسان جنوبی، مدیر عامل شرکت گاز استان، بیان کرد گازرسانی به روستاها در این ۸ سال نسبت به ۸ سال قبل، ۲۵ برابر شده، بنابراین به تلاش‌ مردم و دولت در این زمینه، افتخار می‌کنیم؛ چراکه این مهم، پاسخی دندان‌شکن به آمریکا و تحریم‌کنندگان است.

شایان ذکر است، امروز، پروژه‌های گازرسانی به ۲۱ شهر و ۲۸۰۹ روستا شامل ۲۵۱۶۸۹ خانوار شهری و ۱۸۱۵۷۶ خانوار روستایی و همچنین ۴۶۶۴ واحد صنعتی در ۶ استان آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، کرمان، لرستان، خوزستان و فارس با سرمایه‌گذاری ۶۳۳۱ میلیارد تومان به دستور رئیس‌جمهوری و با حضور مسئولان شرکت ملی گاز ایران به بهره‌برداری رسید.

براساس این گزارش، چهار واحد تأسیسات تقویت فشار گاز در استان‌های خوزستان و فارس شامل واحد تکمیلی تأسیسات تقویت فشار صفاشهر ۸، واحد تکمیلی تأسیسات تقویت فشار بیدبلند ۶، واحد تکمیلی تأسیسات تقویت فشار حسینیه ۶ و واحد تکمیلی تأسیسات تقویت فشار فراشبند ۱۰ نیز، با ۶۵۸۶ میلیارد تومان اعتبار مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

نظرات شما
captcha refresh